10de dag, de nachttrein en Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Zans - WaarBenJij.nu 10de dag, de nachttrein en Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Zans - WaarBenJij.nu

10de dag, de nachttrein en Shanghai

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Zans

19 Juli 2014 | China, Sjanghai

Zandrie was al vrij snel op z'n bedje gaan liggen, toen ik nog lange tijd op de gang ben blijven zitten. Opa zat op het andere klapstoeltje, op een gegeven moment zeeeeer smakelijk zijn noedels te eten. Met veel smakken en geknoei gepaard dus.
Toen hij uitgegeten was werd het ook steeds stiller op de gang. Op een gegeven moment heb ook de moed maar bij elkaar geraapt om in mijn bedje te klimmen.
Eigenlijk viel het wel mee. Daar nog wat verder gelezen en toen met kleren en al aan onder de dekens gekropen met de benen langs de koffer een poging tot slapen.
Ik vond het een hele lange stille nacht.
Met bijna een uur vertraging kwamen we aan op het eindstation, met 4 uitgangen.
We hebben de grote stroom maar gevolgd, maar helaas stond daar niet een chauffeur op ons te wachten. Bijna een uur later na enkele vergeefse telefoontjes en wat heen en weer lopen in de hitte kwam er iemand met onze namen op een A4-tje.
Hij heeft nog ruim een half uur door Shanghai gereden, we kwamen aan bij een oud-victoriaans hotel. We toen al in onze kamer en ontbijten was ook nog mogelijk. Wat een luxe daar!!! Een heel uitgebreid ontbijtbuffet, met plakjes kaas. En een kamer met Laura Ashley bloemetjes behang en beddensprei.
Na het ontbijt heerlijk douchen en schone kleren aan, klaar om Shanghai te verkennen.
Ook dit hotel ligt op loopafstand van het oude centrum met veel bezienswaardigheden. De Bund, is het oude gebied langs de rivier Hangpu dwars door Shanghai. Over de boulevard gelopen,voor zover de temperatuur dit toeliet, dan kun je mooi over het water de skyline van Shanghai zien. In dit stukje hebben we wel 10 stelletjes gezien die hun trouwreportage aan het maken waren.
Toen op zoek naar de Yu tuinen met de bazaar. Was even zoeken ( 3 keer een zelfde rondje gelopen waarbij een chinese man ons steeds verbaasder gade sloeg.
Maar uiteindelijk gevonden, hier kon je op de koppen lopen zo druk. Zijn naar de stadtempel in dit gebied geweest, erg bijzonder, veel mensen die daar een god uitzoeken en even een gebedje doen of wierook branden op het grote binnen plein.
Toen we daar uitgekeken waren via wat straatjes terug naar hotel. Onderweg bij Starbucks een koffie gedronken.
In het hotel wat bijgeslapen en gedoucht.
Het was hier nog wat eerder donker, 8 uur, maar het bleef warm. We hebben in een goedkoop restaurantje om de hoek gegeten en daarna over de boulevard gewandeld. Ziet dan de verlichte wolkenkrabbers en radiotoren. Zandrie kon er maar niet genoeg van krijgen. Ook vanavond waren er diverse stelletjes foto's aan het maken. De bruid moet op de meest gekke plekken staan voor een foto, bijvoorbeeld een busstrook.
Na nog een lekker bakkie koffie naar de heerlijke aircokamer in ons hotel, waar Einstein en Charley Chaplin ook geslapen hebben ( in onze kamer).

Groetjes Ans