Sauraha - Chitman National Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Zans - WaarBenJij.nu Sauraha - Chitman National Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Zans - WaarBenJij.nu

Sauraha - Chitman National Park

Door: Zandrie

Blijf op de hoogte en volg Zans

19 Maart 2016 | Nepal, Sauraha

Omdat het hier nogal warm is worden de dagen veelal in tweeën geknipt. Vroeg op voor het ochtenprogramma en daarna rust en lunch en dan vanaf half drie het middagprogramma.
Zo ook vandaag om acht uur ontbijt en om half negen met de gids naar het olifanten fokcentrum in Sauraha, ongeveer vier kilometer vanaf ons hotel. In het centrum hebben ze een twintigtal vrouwtjes olifanten die worden gebruikt voor de fok. De jonge olifanten doorlopen vanaf hun tweede levensjaar een nogal hardhandige school om opgeleid te worden tot werkolifant. De mannetjes zitten vanwege hun meer agressieve gedrag elders ook al komt het steeds meer voor dat wilde mannetjes olifanten inbreken om de fokstieren de loef af te steken.
Op de terugweg langs wat kleine nederzettingen gereden waar de mensen in kleine strooien hutjes wonen samen met hun geiten, kippen en ossen. Het zijn soms net levende kerststallen. Al hebben deze strooien huisjes wel hun eigen biogasinstallatie, ze vergisten de ossenstront de geproduceerde biogas wordt naar hun gasfornuis geleid om te koken en de digestaat wordt als meststof op hun land gebruikt.
Vanmiddag een boottocht gemaakt op de rivier, met zijn allen in een halve uitgeholde boomstam, we lijken Hiawatha van de Donald Duck wel. Erg rustig kabbelden we vier kilometer de rivier af en zaten een paar keer vast waarna de "gondelier" moest uitstappen om ons los te drukken. Onderweg veel ijsvogels (voor de Twenten Kadolstermennekes) en enkele krokodillen gezien. Daarna even uitpuffen op het balkon, het is nog steeds 33 graden. Vanavond naar het eten een avond met traditionele stokkendans die duurt tot half negen en dan weer terug naar het hotel. Want morgen om zeven uur weer ontbijt. Voor ons is dit vroeg de Nepalese vrouwen beginnen goed vier uur al aan hun werkdag.