Kathmandu-Abu Dhabi-Amsterdam-Hengelo - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Zans - WaarBenJij.nu Kathmandu-Abu Dhabi-Amsterdam-Hengelo - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Zans - WaarBenJij.nu

Kathmandu-Abu Dhabi-Amsterdam-Hengelo

Door: Zandrie

Blijf op de hoogte en volg Zans

22 Maart 2016 | Nederland, Hengelo

Vandaag onze laatste dag in Kathmandu en wel op de dag dat het Holifestival wordt gevierd. Holi is een hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond de maand maart gevierd wordt en een combinatie is van het lentefeest, het feest van de overwinning van het goede op het kwade en het nieuwjaarsfeest. Het Holifeest wordt in het voorjaar gevierd op de dag na volle maan, dus dit jaar op 22 maart. Tijdens dit feest, ook wel het kleurenfestival genoemd wordt iedereen met gekleurd poeder en/of gekleurd water bekogeld. Het echte feest begint om tien uur in de ochtend. Ook al was het nog maar negen uur er werd toch al wel begonnen met het besmeuren van elkaar. Dus wij in oude kleren de stad in om bij het reisbureau de boardingkaarten op te halen. Ans had al verschillende kleurtjes en ik dacht schoon bij het hotel aan te komen. Dit gebeurde ook, alleen op de binnenplaats van het hotel kwam het personeel in actie en moest ik mij toch ook weer wat afschminken voordat we naar het vliegveld zouden gaan. De bus zou ons om twee uur ophalen, echter ze was er al om één uur. En omdat ook de verwachte drukte op straat achterwege bleef waren we al voor half twee op het vliegveld Tribhuvan. De incheckbalie van Etihad Airlines was nog dicht dus eerst maar een uurtje wachten in de incheckruimte waar verder niets te doen was. Om half drie hadden we onze koffers ingecheckt en waren door de douane gegaan. Daarna wachten in een grote vertrekhal waar de zes gates op uit kwamen, ook deze had buiten een kleine snack counter niets te bieden en hier moesten we ruim drie uur wachten. Al gauw kwamen we er achter dat bijna alle vluchten vertraagd waren. Inmiddels hadden we gehoord van de aanslagen in België en dachten dat dit de oorzaak van de vertraging was. Later bleek dat de vertraging met name kwam door het slechte weer in Azië. Onze vlucht zou om 17:50 vertrekken maar naar twee uur wachten werd dit al 19:40 en daarna zelfs 20:20. Dit betekende dat de aansluiting in Abu Dhabi krap zou worden. We hadden daar oorspronkelijk een overstaptijd van drie uur. Toen we eindelijk de lucht in konden op weg naar Abu Dhabi waren we vol goede moed. We zouden na een tussenstop in India, om te tanken want brandstof is schaars in Nepal, om één uur aankomen en hadden dan nog 45 minuten voor de overstap. Voor onze bagage was dat waarschijnlijk te kort maar die zou in Nederland wel nagestuurd worden. Toen we de slurf uitkwamen stond er al iemand op ons te wachten met boardingkaarten in de hand. Goed geregeld dacht iedereen, er waren 10 personen die door moesten naar Amsterdam. Toen kwam de aap uit de mouw. De KLM had anders beslist. In plaats van direct doorreizen waren de boardingkaarten voor de vlucht van half 10 en kregen we een hotelovernachting aangeboden. Toen opzoek naar het hotel, eerst door de douane en na een stukje lopen kwamen we om goed twee uur bij het hotel aan. Snel de kamer opzoeken en douchen om vervolgens om zeven uur weer op te staan. Ontbijtje en weer naar de luchthaven. Ons was verteld dat wanneer we om half acht bij het hotel weggingen waren we ruim op tijd waren voor de boarding van half negen.
Bij de douane aangekomen bleek dat er een lange rij stond die maar niet korter werd. Iedereen met een Arabisch uiterlijk kreeg voorrang en steeds meer reizigers die bang waren hun vlucht te missen vroegen herhaaldelijk wat de stand van zaken was. Daarna werd er verschillende keren omgeroepen dat mensen waarvan de vlucht binnen een kwartier vertrok uit de rij mochten stappen en voor mochten gaan. Hierdoor schoot het voor ons ook niet meer op. Uiteindelijk waren we om negen uur door de douane en moesten toen nog een heel eind lopen tot aan de gate. Hier konden we bijna direct doorlopen naar de bus die ons naar het vliegtuig zou brengen. Na een goede vlucht en treinreis kwamen we 33 uur naar het vertrek uit het hotel in Kathmandu aan in Hengelo. Waarna we na een AH-salade vermoeid maar voldaan na een vakantie met veel cultuur en natuur het nest in doken.