8ste dag, naar het terracotta leger. - Reisverslag uit Xi'an, China van Zans - WaarBenJij.nu 8ste dag, naar het terracotta leger. - Reisverslag uit Xi'an, China van Zans - WaarBenJij.nu

8ste dag, naar het terracotta leger.

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Zans

17 Juli 2014 | China, Xi'an

Vanmorgen na ontbijt in hotel, om 9 uur op gehaald door de chauffeur die ons ook van het station had opgehaald. We reden eerst naar een keramiekfabriek waar ze keramiek in mallen maken, voor de toeristen. Aan het eind van de rondleiding was een grote winkel. Hier waren we snel klaar. Toen door naar het museum. Ondertussen was het wel erg warm. We zijn zo'n 2 uur bij de opgravingen geweest. Er zijn 3 hallen waar de soldaten te zien zijn. De eerste hal die we bekeken hebben, daarin was een gang uitgegraven zoals het waarschijnlijk is gemaakt met daarin enkele gerestaureerde soldaten. Daarna een hal waarin wat bulten lagen waar nog heel veel onder ligt, voor archeologen nog genoeg te doen hier!! De 3de hal was de meest interessante hal, daarin staan vooraan in gleuven gerestaureerde groepen al heel veel soldaten. Verderop zie je gleuven waar stukken keramiek boven het zand uitsteken en nog iets verder soldaten die nog niet helemaal compleet zijn, waar scherven nog ontbreken of nog aan elkaar gekleid moet worden. Iedere soldaat is uniek. Ieder gezicht is anders. Er zijn waarschijnlijk 7000 van deze soldaten gemaakt. Verder zijn we nog in een hal geweest waar van brons een wagen met dravende paarden te zien zijn. Dit geheel is een stuk kleiner dan de terracotta soldaten die ieder zo'n 1 meter 80 zijn.
Tot 1974 was niet eens bekend van het bestaan van dit terracotta leger. enkele boeren hebben bij het boren naar water wat scherven gevonden, toen is het opgraven begonnen.
Keizer Qin,rond 200 voor Chrisus,heeft het laten maken met het idee een groot leger in een grote stad onder de grond. Dit is allemaal in het geheim gebeurd.
Als een soort begraafplek voor hem, maar hij was zo bang dat de vijand van zijn project wist dat hij zich 150 km verder heeft laten begraven. We hebben vol verbazing het geheel bekeken. Ongelofelijk dat zo iets gemaakt is en zoveel eeuwen geleden, wat een bijzondere beschaving hadden die chinezen. Om 2uur hebben we uitgebreid geluncht, geregeld door onze chauffeur. Toen weer terug naar ons hotel. Doodmoe van de hitte een uurtje geslapen en daarna, zo tegen 5 uur zakt de zon al aardig en wordt het ietsjes aangenamer. Toen hebben we wat gewandeld in de moslimwijk en naar een park toe. De "Hui", zo heet moslimgroepering hier. Mannen dragen witte hoofddeksels en de vrouwen en hoofddoek. In de wijk is het erg druk met kraampjes waar ze van alles verkopen.
Het park was het druk met moeders en kleine kindjes die dan mogen spelen.
Er was een grote vijver met hele grote planten. Later hebben we op een terrasje samen een pilsje gedronken en toen naast ons en achter ons tai chi dansen moderne versie: keiharde ritmische muziek, en het dansen ook goed op ritme.
Later nog gegeten, we bestellen nu meestal een vleesgerecht, groentegerecht en een kommetje rijst. En ieder een fles bier. We doen net als de chinezen van alle gerechten in je kommetje of bordje schuiven en dan met de stokjes eten, wat ons beide nu goed afgaat.
Het bestellen van eten is met een fotomenukaart waar ze vaak 1 kaart met engelse tekst hebben.
Om 11 uur weer terug in het hotel. Douchen en slapen.
( het verslag is wat uitgebreid omdat we nu 14 uur in de trein zitten)